Motosikletler, son zamanların en çok kullanılan ulaşım araçlarından biridir. Özellikle de lastiklerin önemli bir yere sahip olduğu motosikletlerde, kusursuz bir sürüş keyfinin yaşanması için motosiklet lastik bakımı periyodik olarak yapılmalıdır. Sezonun başında, bütün motosiklet türlerinin lastikleri ilk etapta gözden geçirilmelidir. Aşınma, sertleşme, çatlak ya da deformelerin olup olmadığı kontrol edilmelidir. Bu özelliklerin ortaya çıkması halinde lastiklerin en kısa zamanda değiştirilmesi ya da yenilenmesi gerekir. Bu gibi ayrıntıların hepsine hâkim olmak ve motosiklet lastik bakımıyla ilgili detaylı bilgiye sahip olmak için siz de sayfayı aşağı doğru kaydırmaya devam edebilirsiniz.
Motosiklet Lastik Çeşitleri ve Özellikleri Nelerdir?
Motosiklet lastik türleri, hava koşulları, yol durumu ve sıcaklık gibi etkenlere göre değişir. Her hava koşuluna uygun lastiklerin bulunması da mümkündür fakat kullanıcılar tarafından genellikle mevsimlik modeller seçilir. Motosiklet lastiği modelleri aşağıdaki gibi sıralanır.
Sports Lastikler
Yer yer yarış motorlarında kullanılan bu parçalar, yumuşak kauçuktan yapılır ve spor amaçlı kullanılır. Üstünde çok fazla diş bulunmayan bu lastikler her ne kadar sürüş sıcaklıkları yüksek olsa da yarış lastikleri ile eş değer değildir. Islak zeminde kullanım için uygun olmayan bu modeller, kuru zeminlerde oldukça kullanışlıdır.
Sports / Touring Lastikler
İyi derecede yol tutuşu sağlayan bu modeller, orta sertlikte kauçuk malzemeden yapılır. Fazla diş sayısına sahip olmanın yanı sıra, sürüş sıcaklığı daha düşüktür. Sürüş sıcaklığının düşük olması sürüş esnasında olan sürtünmeden kaynaklı incelmelerin daha az yaşanacağı anlamına gelir.
Road / Touring Lastikler
Sürüş sıcaklığı düşük olan bu lastikler, sert kauçuk malzemelerden yapılır. Aynı zamanda iyi yol tutuşuna sahip olmakla birlikte diş sıklığından dolayı ıslak zeminlerde de güvenle kullanılabilir.
On/Off Road Lastikler
Sert toprak zeminde kullanılmak için tasarlanan bu lastik modeli, oldukça geniş aralıklı dişlere sahiptir. Sert kauçuktan yapılan bu modeller, oldukça uzun ömürlüdür. Asfalt yollarda kullanım için uygun değildir.
All Terrain / Cross Lastikler
Yine özellikle patika ve toprak yollarda kullanılabilen bu lastikler, kısa mesafeler için uygundur. Yol tutuşu yüksektir.
Race / Track Lastikler
Yarış pistlerinde ya da çeşitli motosiklet müsabakalarında kullanılmak üzere tasarlanan bu modeller, oldukça yumuşak kauçuk malzemeden yapılır. Trafikte kullanımı yasak olan ve aynı zamanda diş sayısı az olan bu modeller, yol tutuşu konusunda pek başarılı değildir.
Motosikletlerde Lastik Seçimi Nasıl Yapılmalıdır?
Motosiklet lastiği seçilirken genellikle ilk etapta hangi zeminlere uygun olduğu, kullanım ömrünün ne kadar olduğu, lastiklerin yük kapasitesi, motosiklet lastik basıncı, diş aralığı ve yapı malzemesi gibi unsurlar dikkate alınır. Motosiklet modelleri kendi aralarında çeşitlendiği için lastikler de buna göre üretilir. Bu nedenle toprak bir zeminde kullanıma uygun olan lastiklerin asfaltta kullanılması doğru olmaz.
Ayrıca motosikletin en çok kullanılan parçalarından biri olan lastiklerin uzun ömürlü olması da oldukça önemlidir. Hemen hemen bütün lastiklerin yük taşıma kapasitesi farklıdır. Bu nedenle azami yük sınırının aşılmaması gerekir. Aynı zamanda fazla yük taşınması durumunda lastikler hava da kaybedebilir. Bu nedenle lastiklere her zaman önerilen miktarda hava basmak gerekir. Artı Group web sitemizden, siz de motosiklet lastik bakımı ve motosiklet lastik ebatları hakkında detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz.
Motosiklet Lastiğinin Doğru Hava Basıncı Ne Olmalıdır?
Her motosikletin kullanım kılavuzunda, lastiklerin hava basıncının nasıl olması gerektiği mutlaka yer alır. Markadan markaya göre değişiklik gösteren bu prosedürler, kullanılan lastiğin yapı malzemesine göre de değişebilir. Bunun yanı sıra önerilen basınç değeri, motosiklet lastik basınç ölçer göstergesi üstünde de yazar. Motosiklet lastik basınç tablosu ile de doğru basınç değerini yakalamak mümkündür. Aynı zamanda motosiklet lastik basınç göstergesi ya da motosiklet lastik basınç sensörü ile de doğru değerde olup olmadığı kontrol edilebilir. Aşağıdaki tabloyu inceleyerek siz de motosiklet lastik basınç bilgilerine ulaşabilirsiniz.
Jant Genişliği | Min. Lastik Genişliği | İdeal Lastik Genişliği | Max. Lastik Genişliği |
5.0 | 155 mm | 165 – 175 mm | 185 mm |
5.5 | 165 mm | 175 – 185 mm | 195 mm |
6.0 | 175 mm | 185 – 195 mm | 205 mm |
6.5 | 185 mm | 195 – 205 mm | 215 mm |
7.0 | 195 mm | 205 – 215 mm | 225 mm |
7.5 | 205 mm | 215 – 225 mm | 235 mm |
8.0 | 215 mm | 225 – 235 mm | 245 mm |
8.5 | 225 mm | 235 – 245 mm | 255 mm |
9.0 | 235 mm | 245 – 255 mm | 265 mm |
9.5 | 245 mm | 255 – 265 mm | 275 mm |
10.0 | 255 mm | 265 – 275 mm | 285 mm |
10.5 | 265 mm | 275 – 285 mm | 295 mm |
11.0 | 275 mm | 285 – 295 mm | 305 mm |
11.5 | 285 mm | 295 – 305 mm | 315 mm |
12.0 | 295 mm | 305 – 315 mm | 325 mm |
12.5 | 305 mm | 315 – 325 mm | 335 mm |
Motosiklet Lastik Balansı Nasıl Yapılır?
Motosiklet lastiği balans ayarı için ilk etapta jantlarda herhangi bir sorun olup olmadığı kontrol edilmelidir. Motosiklet lastiklerinin balansını ayarlamak için bilgisayarlı dinamik ve statik balans yapmaya yarayan sabit balans makinaları olan ve bu konuda profesyonel hizmet veren servisler tercih edilmelidir.
Motosiklet Lastiklerinin Depolaması ve Saklanması Nasıl Yapılmalıdır?
Motosiklet lastiklerinin kullanılmadığı ya da yedeklendiği zamanlarda, serin bir ortamda, tercihen 25 derece altında olacak şekilde havalandırılmış ve karanlık olan bir ortam tercih edilmelidir. Lastikler sıcaklığın yüksek olduğu ortamlarda kesinlikle bulundurulmamalıdır. Ayrıca havada bulunan ozon, lastiklerin yaşlanmasını ve yıpranmasını hızlandırdığı için ozon üreten araçlardan da uzak tutulması gereken lastikler, kesici ve delici malzemelerden de korunmalıdır. Buna ek olarak uzun süre sıcağa, havasızlığa ve benzeri durumlara maruz kalmış lastikler motosiklet lastik bakımı yapmayı da zorlaştıracağı unutulmamalıdır.
Motosiklet Lastiği Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Motosiklet lastiği bakımı ve seçimi yapacak olan kullanıcıların, lastiğin patlaması durumunda ne yapılması gerektiği, nasıl tamir edilebileceği ya da lastiğin ömrünün bittiğinin nasıl anlaşılacağı gibi merak ettiği pek çok soru işareti vardır. Aşağıda, bu konuyla alakalı sıkça sorulan bazı sorulara cevapları ile birlikte ulaşabilirsiniz.
Motosiklet Lastik Patladı Ne Yapmalıyım?
Motosikletlerde de lastiğin patlaması durumunda normal araçlarda olduğu gibi servislerden yardım almak mümkündür. Eğer yoldaysanız, yanınızda fitil ya da yama varsa bu malzemelerle yapacağınız tamir, kısa mesafede gideceğiniz yere varmanıza yardımcı olabilir.
Motosiklet Patlak Lastikle Yol Gidilir Mi?
Patlamış olan lastikle yolculuk yapmak oldukça riskli bir durum olduğu için mümkün olduğunca bu durumdan kaçınmak en doğru karar olur. Patlak lastikle sadece çok kısa bir süre devam etmek mümkündür.
Motosiklet Lastiği Tamir Edilir Mi?
Motosiklet lastikleri için özel olarak üretilen bazı tamir kitleri vardır. Bu kitlerin içerisinde bulunan yönlendirme kılavuzları ile lastik tamiri yapmak mümkündür. Ayrıca yapılacak olan geçici tamir yöntemleri de acil durumlarda sizlere yardımcı olabilir.
Motosiklet Lastiğini Fitil ile Yama Yapmak Sağlıklı Mıdır?
Lastiğin patlaması durumunda uygulanabilecek en pratik takviye genellikle fitil ya da yamadır. Bunun sağlıklı bir yöntem olup olmadığı konusunda çok fazla yanılgı olsa da bu yöntemlerin geçici yöntemler olduğunu unutmamak gerekir.
Motosiklet Lastik Tamir Spreyi İşe Yarıyor Mu?
Tamir spreyleri de en az fitil ve yama kadar geçici bir çözümdür. Pek çok farklı markanın ürettiği bu spreylerin başarılı olup olmadığı ise, tercih edilen markanın güvenilirliğine bağlıdır.
Motosiklet Lastiğinin Kullanım Ömrü Kaç Yıldır?
Motosiklet lastiklerinde belirlenen kullanım motosiklet lastik ömrü, genellikle 10 yıldır. Fakat bu lastiklerin nasıl kullanıldığına da bağlıdır. Bu süre, sürekli ve süratli kullanımlara bağlı olarak 5 yıla kadar inebilir.
Motosiklet Lastiğinin Bitik Olduğu Nasıl Anlaşılır?
Lastiklerde sertleşmelerin, aşınmaların başlamasıyla birlikte kullanım süresinin dolduğu ve değiştirilmesi gerektiği anlaşılabilir. Motosiklet lastiği bakımı her ne kadar düzenli olarak yapılsa da kullanım şekli nedeniyle aşınmalar sık sık meydana gelir ve bu aşınmalar lastiğin ömrünün bittiğini gösterir.
Pingback: Motosiklette yakıt tüketimi etkileyen durumlar nelerdir? - Artı Grup
Pingback: Motosiklet Bakımı İçin 8 İpucu Nedir? - Artı Grup
Pingback: Motosikletlerde Doğru Lastik Seçimi - Artı Grup